Úlohy na konkretizáciu požiadaviek v štandardoch z matematiky

 

I. ročník

 

1. Učivo o numerácii v obore do 20

    1.1 Určiť počet predmetov, vecí (prvkov) v obore 0 – 20.

1.        Spočítaj počet predmetov a zapíš:

Elipsa:    *   *   *   *  *
 *   *   *   *   *   *
    *   *   *   *   *
A/                                                                                                 b/

OOOOOOOOOO

OOOO

                                                                                                                   

                                                                                     

 

 

 

 

Textové pole:  

 

 

 


 

C/                                                                                                 d/

  

 

 

 

 

 

 


 

   1.2 K danému číslu z oboru 0 – 20 priradiť príslušný počet predmetov, vecí (prvkov).

1.        Nakresli toľko predmetov, koľko udáva číslo:

Textové pole:  

 

Textové pole:  

 

A/                                                                                                 b/

 

Textové pole: 14
Textové pole: 9

 

 

  

 

 

 

 

 

Elipsa:  

  


 

Elipsa:  
C/                                                                                                 d/

Textové pole: 17
Textové pole: 13

  

 

 

 

 

 

 


 

1.3     Čítať a písať číslo 0 – 20

1.        Zapíš čísla podľa diktátu: 7, 11, 19, 6, 15.

 

1.4     Porovnať dve čísla alebo skupiny predmetov a výsledok porovnania zapísať znakmi  < , > , = .

1.        Urči počet jabĺk a hrušiek a porovnaj ich počty znakmi < , > , =.

  


 

O O O O

O O O

O O O                                       _________________

 

2.        Doplň znaky < , > , =.

   9     11 ;      20     15 ;    18     16 ;    17     7 .

 

1.5     orientovať sa v rade čísel  0 – 20

1.        Doplň chýbajúce čísla do číselného radu

7

 

 

10

 

12

 

 

 

16

 

20

 

 

17

 

15

 

 

 

11

2.        Zapíš číslo, ktoré je:

   A/ hneď pred číslom 11          b/ hneď za číslom 17          c/ hneď pred číslom 9          d/ pred číslom 10

   E/ pred číslom 17          f/ za číslom 9          g/ za číslom 14

3.        Doplň chýbajúce čísla do číselného radu

   1, 2,   , 4, 5,     ,     , 8, 9,   , 12,    ,     ,     , 16.

   20, 19,     ,    ,    , 15, 14,    ,    , 12, 11,    ,    ,    , 7, 6.

 

   1.6 Určiť poradie prvý, druhý, ... posledný.

1.        Vyznač v rade prvého, šiesteho a posledného zakrúžkovaním

  

 

 

 


 

2.        Urči poradie ostatných vozňov

Textové pole: 1.
Textové pole: 4.
Textové pole: 7.

  

 


 

O o       O O       O   O      O  O     O   O      O   O      O   O     O   O      O    O       O   O

 

2. Učivo o počtových výkonoch

2.1     Utvoriť  k adekvátnej situácii aspoň jeden príklad sčítania a odčítania

1.        Zapíš a vypočítaj sčítaním

§ § §                    § §                                                                O O O O O O O O O O

 § § §                       §                                                                O O · · · ·

___________________________                                                                       ___________________________

2.        Vypočítaj odčítaním

© © ©      © ©                                            o o o o o o o o o o

  © ©         © ©                                                                      o o o o   Æ Æ Æ Æ

____________________________                                                                       ___________________________

3.        Utvor aspoň jeden príklad sčítania a odčítania

´ ´ ´       + +                                                ° ° ° ° ° ° ° ° ° °

  ´ ´           +                                                 ° · · · ·

____________________________                                                                       ___________________________

____________________________                                                                       ___________________________

 

   2..2 Spamäti všetky základné spoje sčítania a odčítania v obore do 10. (Splnenie tejto požiadavky učiteľ môže overiť aj slovne. Žiaci tieto spoje sčítania a odčítania majú ovládať spamäti pohotovo a bezchybne, dovolená je maximálne 10 %-ná  neúspešnosť – nesprávna odpoveď pri 1 príklade)

1.   1 + 5 =      5 + 2 =      8 + 1 =      1 + 7 =      3 + 4 =      4 + 3 =      7 + 1 =      3 + 6 =      6 + 3 =      2 + 7 =

2.   9 – 2 =      4 – 3 =       9 – 6 =      9 – 4 =      7 – 5 =      5 – 3 =       5 – 5 =      8 – 5 =      8 – 7 =      6 – 4 =

 

2.3     Spamäti všetky spoje sčítania a odčítania v obore do 20 bez prechodu cez základ 10 (splnenie tejto požiadavky učiteľ môže overiť aj slovne. Žiaci tieto spoje sčítania a odčítania majú ovládať spamäti pohotovo bezchybne,  dovolená je maximálne 10%-ná neúspešnosť – nesprávna odpoveď pri jednom príklade).

1. 16 + 3 =     11 + 7 =     12 + 5 =    17 + 2 =     11 + 8 =     13 + 5 =     15 + 4 =     13 + 6 =    16 + 1 =    10 + 9 =

2. 17 – 5 =     15 – 4 =     19 – 8 =     15 – 5 =     19 – 5 =     19 – 6 =     18 – 6 =      16 – 4 =    17 – 4 =    16 – 5 =

 

 

3.        Učivo o elementoch algebry

3.1     Určiť aspoň 1 riešenie nerovnice

1.        Zapíš číslo do rámika, aby platila nerovnosť alebo rovnosť

    < 4           < 10           < 12           = 10           =18           = 6           > 4           > 10           > 12           > 15

2.        Napíš medzi dvojicu čísel jeden zo  znakov > , < , = tak, aby tvrdenie bolo pravdivé

7     5            9     9            14     8            9     11            4     6            7     10            11     5            10     14

3.        Zakrúžkuj aspoň 1 riešenie

a < 4  1, 2, 3, 4, 5       e < 9  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9       n > 3  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8       m > 12  10, 11, 12, 13, 14, 15

4.        Napíš aspoň jedno riešenie nerovnice

e > 4                                        a < 12                                        h > 6

                          _______________                     _________________               ________________

 

4.        Učivo o slovných úlohách

   4.1 Vyriešiť aspoň pomocou ilustračného obrázka slovnú úlohu charakterizovanú vzťahmi viac, menej, rovnako                    

1.        Janko má 7 guličiek. Ivan má menej. Koľko guličiek môže mať Ivan? Udaj aspoň 1 číslo.

2.        Peter má 7 rokov. Jeho brat má viac. Koľko rokov môže mať brat? Udaj aspoň 1 číslo.

 

   4.2 Slovnú úlohu na sčítanie typu: z dvoch čstí treba určiť celok

1.        Marian kúpil ceruzku za 5 Sk. Za 4 Sk kúpil zošit. Koľko zaplatil za nákup?

2.        Na jazere plávalo 14 labutí. Ďalšie 3 k nim prileteli. Koľko labutí je teraz na jazere?

3.        V autobuse cestovalo 14 cestujúcich, Ďalší 4 nastúpili. Zostav otázku a vyrieš úlohu.

 

   4.3 Slovnú úlohu na odčítanie typu: Z celku a zo známej časti určiť neznámu časť

1.        Na tanieri je 7 jabĺk, žlté a červené. 3 z nich sú červené. Koľko je žltých jabĺk na tanieri?

2.        Na dvore bolo 17 sliepok.  Z nich odišli do kurína. Koľko sliepok zostalo na dvore?

3.        Vo váze je 9 ruží,  z nich sú biele, ostatné červené. Zostav otázku a vyrieš úlohu.

 

5.   Geometrické učivo

   5.1.Rozlíšiť geometrické tvary: trojuholník, kruh, štvorec, obdĺžnik, koca, guľa.

1. Vyfarbi:   -   trojuholníky na zeleno

-          štvorce na modro

-          obdĺžniky na žlto

-          kruhy na červeno

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

3.        Zapíš číslo označujúce jednotlivé telesá na správne miesto.

Textové pole: 2

 

Textové pole: 1

 

  ·

 

 

Guľa :________________                                                                      Kocka :______________________

 

 

 

 

II. ročník

 

1.        Učivo o numerácii v obore do 100

1.1     Určiť počet predmetov, vecí (prvkov) v obore do 100

1.        Urči počet guliek a zapíš

OOOOOOOOOO

OOOOOOOOOO

OOOOOOOOOO

OOOOOOOOOO

OOOOOOO

                                                                        ________________________

2.        Urči počet lístočkov.

§ªªªªªªª

§ªªªªªªªª

§§§§§§§§

                                                                          _________________________

3.        Spočítaj počet paličiek, keď jeden zväzok obsahuje 10 paličiek. Zapíš.

 

 

IIIIIIIIII IIIIIIIIII

IIIIIIIIII IIIIIIIIII IIIIII

_________________________

4.        Koľko korún je na obrázku? Zapíš.

Elipsa: 10
Elipsa:   10
Elipsa: 1
       1
 
Elipsa: 1
Elipsa:     10
Elipsa: 1
Elipsa: 1
Elipsa: 10
Elipsa: 10

  

 

 

 

 

 

 


 

                                                                                                                       _________________________

 

1.2     K danému číslu  z oboru čísel do 100 priradiť príslušný počet predmetov, vecí (prvkov)

1.        Vymaľuj z mincí  nakreslených na obrázku 23 Sk.

Elipsa: 1
Elipsa: 1
Elipsa: 1
Elipsa:  
 10
Elipsa:  
 10
Elipsa: 1
Elipsa:  
 10
Elipsa: 10
Elipsa: 1
Elipsa: 1

  

 

 

 

 

 


 

2.        Vo štvorcovej sieti vyfarbi 74 štvorčekov.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.3     Čítať a písať čísla v obore do 100

1.        Prečítaj a zapíš číslom

   Štyridsať dva                       __________

   Šesťdesiat päť                      __________

   Osemdesiat sedem               __________

2.        Zapíš čísla podľa diktátu: 18, 24, 67, 89, 97

 

1.4     Dvojciferné číslo zapísať ako súčet desiatok a jednotiek

1.        Zapíš dvojciferné číslo, ktoré obsahuje:

   A/  4 desiatky, 3 jednotky     __________

   B/  8 desiatok, 5 jednotiek    __________

   C/  7 desiatok, 9 jednotiek    __________

   D/   3 desiatky, 4 jednotky    __________

   E/  5 jednotiek, 4 desiatky    __________

2.        Zapíš ako súčet desiatok a jednotiek:

   28 =                                    63 =                                  54 =                            93 =

3.        Napíš,  koľko desiatok a jednotiek obsahuje znázornené číslo (zakresliť štvorcovú sieť z 4 desiatok a 4 jednotiek) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                              ––––––––––––––––––––––                                                                                                      

4.        Rozlož na desiatky a jednotky čísla: 38, 45, 24, 96, 57

desiatky

jednotky

 

 

 

 

 

 

 

1.5     Porovnať dve čísla (aspoň pomocou znázornenia) a výsledok porovnania zapísať znakmi >,<, =.

1.        Porovnaj a napíš jeden zo znakov >, <, =

   27     42                 34     43                 54    72                 79     12                 84     25                 100     90

2.Doplň číslo alebo znak nerovnosti >, <, =

  


 

   34  <                    58  >                   47     92            64     53                  >  37                  >  19

 

1.6     Orientovať sa v rade čísel  0  až  100, poznať vzťahy pred, hneď pred, za, hneď za.

1.        Do rámikov doplň čísla z číselného radu, ktoré tam patria.

80

 

82

 

 

85

 

 

88

 

90

 

 

50    

 

52

 

54

 

 

57

 

 

60

 

30

29

 

 

26

 

 

23

 

 

20

 

70

 

68

 

 

65

 

 

62

 

 

 

2.        Zapíš číslo, ktoré je.

-                                           hneď pred číslom  24  –––––––––––

-                                           hneď pred číslom 40  –––––––––––

-                                           hneď pred číslom 71––––––––––

-                                           hneď za číslom 43 ––––––––––

-                                           hneď za číslom 59 ––––––––––

-                                           pred číslom  27 –––––––––––

-                                           za číslom 63 –––––––––––

-                                           pred číslom 100 –––––––––-

1.7     Určiť poradie prvý druhý, ... posledný

1.        Nájdi v učebnici matematiky prvú stranu, 17. stranu, 25. stranu, 42. stranu, 96. stranu, poslednú stranu.

 

2.        Učivo o počtových výkonoch

2.1     Spamäti vedieť všetky spoje sčítania a odčítania s prechodom cez základ 10 v obore do 20. (Splnenie tejto požiadavky overí učiteľ slovne. Žiaci tieto spoje majú ovládať spamäti pohotovo a bezchybne, dovolená je maximálne 10%-ná neúspešnosť – nesprávna odpoveď pri jednom príklade).

1.        Vypočítaj pohotovo spamäti:

   9 + 2 =     6 + 8 =     9 + 7 =     7 + 9 =     6 + 7 =     7 + 5 =     8 + 4 =     3 + 9 =     4 + 9 =     5 + 8 =

2.        Vypočítaj pohotovo spamäti:

   12 – 4 =    16 – 9 =    13 – 8 =    18 – 9 =    11 – 5 =    15 – 8 =    14 – 6 =    17 – 9 =    13 – 7 =    12 – 8 =

3.        Napíš číslo, ktoré je o 5 väčšie ako 7, 6, 9, 8, 5

4.        Napíš číslo, ktoré je o 7 menšie ako 10, 12, 15, 11, 13

2.2     V obore do 100 spamäti sčítať dvojciferné a jednociferné číslo aj s prechodom cez základ 10

1. 60 + 7 =    54 + 3 =    49 + 1 =    51 + 8 =    82 + 7 =    42 + 8 =    38 + 2 =    32 + 7 =    64 + 5 =    94 + 3 =

2. 24 + 7 =    42 + 9 =    56 + 7 =    68 + 3 =    77 + 4 =    38 + 4 =    54 + 8 =    64 + 9 =    76 + 5 =    83 + 8 =

2.3     V obore do 100 spamäti odčítať od dvojciferného čísla jednociferné aj s prechodom cez základ 10.

1. 64 – 4 =    38 – 6 =    28 – 8 =    54 –  3 =    87 – 6 =    70 – 5 =    47 – 5 =    40 – 7 =    96 – 4 =    98 – 7 =

2. 23 – 4 =    34 – 6 =    44 – 6 =    54 –  5 =    67 – 8 =    27 – 9 =    38 – 5 =    48 – 9 =    56 – 8 =    84 – 6 =

2.4     Riešiť jednoduché príklady na sčítanie a odčítanie dvojciferných čísel spamäti

1. Vypočítaj počítaním spamäti:     30 + 50 =     40 + 30 =     60 + 30 =     60 + 20 =     40 + 50 =     20 + 70 =

    50 + 10 =     30 + 40 =     80 + 10 =     30 + 70 =

2. Vypočítaj počítaním spamäti:     90 – 20 =     40 – 30 =     50 – 30 =     80 – 50 =     70 – 60 =     70 – 50 =     80 – 60 =     90 – 60 =     60 – 40 =     90 – 90 =

3. Vypočítaj a urob skúšku správnosti:     30 + 50 =     50 + 40 =     60 + 30 =     40 + 20 =     70 + 20 =                70 – 40 =     90 – 20 =     80 – 50 =     90 – 70 =     70 – 40 = 

4. Vypočítaj počítaním spamäti:     35 + 20 =     84 + 10 =     64 + 20 =     52 + 40 =     42 + 20 =     47 + 50 =

     30 + 53 =     47 + 30 =     37 + 50 =     50 + 15 =

5. Vypočítaj počítaním spamäti:     47 – 20 =     93 – 60 =     56 – 30 =     38 – 20 =     48 – 20 =     35 – 10 =    

     87 – 40 =     94 – 50 =     72 – 40 =     63 – 40 =

6. Vypočítaj a urob skúšku správnosti:     24 + 30 =     20 + 67 =     30 + 28 =     54 + 30 =     92 + 0 =    

     48 – 30 =     92 – 60 =     42 – 30 =     74 – 20 =     68 – 50 =

2.5     Spamäti vedieť všetky príklady násobenia a delenia v obore do 20. (Splnenie tejto požiadavky učiteľ overí slovne. Žiaci tieto spoje násobenia a delenia majú ovládať spamäti pohotovo a bezchybne, dovolená je 10%-ná  neúspešnosť – nesprávna odpoveď pri jednom príklade).

1. Vypočítaj:     3 . 2 =     3 . 0 =     7 . 2 =     6 . 2 =     5 . 3 =     6 . 3 =     5 . 1 =     5 . 4 =     2 . 9 =     9 . 1 =

     14 : 2 =     18 : 9 =     10 : 5 =     16 : 4 =     14 : 7 =     12 : 3 =     16 : 8 =     15 : 3 =     15 : 5 =     12 : 6 =

 

3.        Učivo o elementoch algebry

3.1     Určiť aspoň tri riešenia nerovníc

1. Urči aspoň tri riešenia nerovníc:     n > 25     n < 48      n < 100

2. Zakrúžkuj aspoň tri riešenia nerovníc:     a> 41     43; 28; 59; 64; 12; 99        m < 84     12; 0; 100; 64; 38; 90

 

4.        Učivo o slovných úlohách

4.1     V obore do 100 riešiť aspoň na základe názoru slovnú úlohu charakterizovanú vzťahmi viac, menej, rovnako

1.        V autobuse cestovalo menej ako 44 osôb. Koľko osôb mohlo cestovať v autobuse? Uveď aspoň tri riešenia.

4.2     Riešiť slovné úlohy na sčítanie typu: z dvoch častí určiť celok, dané číslo treba o niekoľko zväčšiť.

1.        Mamička za nákup v mliekárni zaplatila 42 Sk. V zelovoci platila 34 Sk. Koľko korún minula mamička na nákup v mliekárni a zelovoci spolu?

2.        Emil ušetril 24 Sk. Od rodičov za pomoc v záhrade dostal 43 Sk. Koľko korún má Emil teraz?

3.        Brat je 23 rokov starý. Otec je o 30 rokov starší ako brat. Koľko rokov má otec?

4.        Prvý ročník navštevuje 43 žiakov. Druhý ročník navštevuje o 24 žiakov viac. Koľko žiakov navštevuje druhý ročník?

4.3     V obore do 100 riešiť slovné úlohy na odčítanie typu: z celku a zo známej časti určiť neznámu časť, dané číslo treba o niekoľko zmenšiť.

1.        V autobuse cestovalo 48 mužov a žien, Z toho 20 bolo žien. Koľko mužov cestovalo v autobuse?

2.        Na športovom ihrisku bolo 67 detí. 9 z nich odišlo. Koľko detí zostalo na športovom ihrisku?

3.        Otec má 47 rokov. Syn je o 20 rokov mladší, Koľko rokov má syn?

4.        V ulici, na ktorej bývam je 46 poschodových a o 8 menej prízemných domov. Koľko prízemných domov je v ulici na ktorej bývam?

4.4     Riešiť zloženú slovnú úlohu, ktorá vedie na zápis  a + b + c

1.        V autobuse cestovalo 21 žien, 10 detí a 20 mužov. Koľko ľudí cestovalo v autobuse?

2.        Na parkovisku stálo 14 autobusov, 20 nákladných áut a 40 osobných áut. Koľko vozidiel stálo na parkovisku?

 

5.        Geometria

   5.1 Rozlíšiť geometrické tvary.

1.        Vymaľuj jednotlivé časti takto: kruh – červene, trojuholníky – žlto, štvorec – modro, obdĺžniky – zeleno

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

2.        Zapíš čísla označujúce jednotlivé telesá na správne miesto.

Plechovka:  2
Krychle:             
            3

  

 

 

 

 

 


 

Valec _____________                     Kváder _____________                           Ihlan _______________

 

  5.2 Vyznačovať body a označovať ich veľkým tlačeným písmom.

1.        Vyznač tri body a označ ich písmenami A, B, C.

2.        Vyznač body K, L, M, N.

   5.3 Rysovať a označovať úsečku a priamku.

1.        Narysuj úsečku a označ jej krajné  body písmenami A, B.

2.        Narysuj  úsečku KL.                                                                                 S                           K   

3.        Zapíš všetky úsečky na obrázku.                                                             

                  

                                             A                           B       M                       

    

4.                               Narysuj priamku AB.

5.        Narysuj priamku m. Vyznač na nej dva rôzne body K, L.

5.4     Vyznačovať body, ktoré ležia (neležia) na danom geometrickom útvare (úsečku, priamke).

1.        Zapíš body, ktoré ležia a ktoré neležia na priamke.                                                 +V

   Body ktoré ležia na priamke: ______________                               +U

   Body ktoré neležia na priamke: ____________

                                                                                                 K        H                                P              L

                                                                                                                             +R

2.        Narysuj úsečku AB.  Vyznač na nej body K, L. Vyznač body O,P, ktoré neležia na úsečke AB.

3.        Narysuj úsečku AB. Zvoľ na nej bod M, ktorý je bližší k bodu A a bod N, ktorý je bližší k bodu B.

5.5     Odmerať dĺžku úsečky v centimetroch.

1.        Odmeraj dĺžku narysovaných úsečiek v centimetroch a zapíš.

 

 

 

 

 

   çABç = _________ cm               çCDç= ____________ cm                     çMNç= __________cm

5.6     Narysovať úsečku danej dĺžky.

1. Narysuj úsečku KL, dĺžky 5 cm  a úsečku EH dĺžky 8 cm N

                                                                                                                            

.

 

III. ročník

 

1.        Numerácia v obore do 10 000

1.1     Určiť v danom obore počet predmetov, vecí (prvkov).

Zapíš počet korún znázornených napodobeninou peňazí

Textové pole: 1000
Textové pole: 1000
Textové pole: 1000

 

 

 

 

 


 

Textové pole: 100

 

Textové pole: 100

 

Textové pole: 100

 

Textové pole: 500

 

Textové pole: 500

 

Textové pole: 500

 

                                                                                                                                                                    

 

 

 

 

___________________

 

Zapíš počet korún, znázornených napodobeninou peňazí.

Elipsa: 1
Elipsa: 1
Elipsa:  1 
Elipsa: 1
Textové pole: 100

 

Textové pole: 100

 

Textové pole: 100

 

Textové pole: 100

 

Textové pole: 500

 

Textové pole: 500

 

Textové pole: 500

 

Textové pole: 500

 

Textové pole: 1000

 

Textové pole: 1000

 

                                                                                                                                                                                         

 

                                                                                                                                                                                

                                                                                                                                                                                  

                                                                                                                                                                                  

                                                                    

                                                                            

                                                                        ________________

 

1.2     Počítať po tisícoch, stovkách, desiatkach a po jednom.

1.        Zapíš do rámčekov chýbajúce číslo

Textové pole: 3 000                                                           6 000                                                       9000

 

Textové pole: 4 997                                       4 999                              5 001                                                            5 004 

 

Textové pole: 8 760                                       8 780                                                        8 810                            

 

                                                                                                                                                                                            

 

                                                                                                                                                                                      

Textové pole: 5 600                                       5 800                                                       6 100                                   6 300           

 

                                                                                                                                                                                        

 

                                                                                                                                                                                         

                                                                                                                                                                                         

                                                                                                                                                                                        

                                                                                                                                                                                       

                                                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                                                    

                                                                                                                                                                                     

 

 9 000                              

 

 

  7 0000

 

 

 

  4 000

 

 

 

 

 6 500

 

 

  6 300

 

 

 

   6 000

 

 

 

 

 4 760

 

 

 

 4 730

 

 

  4 710

 

 

 

 

 7 674

 

 

 7 672

 

 

 

 7 669

 

 

 

1.3     Čítať a písať čísla v obore prirodzených čísel do 10 000.

1.        Prečítaj a zapíš:

 Päťtisíc tristo štyridsaťtri   ____________

 Sedemtisíc dvanásť    ____________

 Šesťtisíc tristo jeden    ____________

 Dvetisíc sedemsto dvadsaťštyri    ____________

2. Zapíš čísla podľa diktátu:   721,   1 910,   8 007,   6 054,   9 637

1.4     Rozklad a skladanie trojciferného a štvorciferného čísla

1.        Zapíš čísla ako súčet tisícok, stoviek, desiatok, a jednotiek.

831 =

   6 234 =

   9 864 =

   1 230 =

2.        Zapíš čísla v desiatkovej sústave, ktoré sú dané ako súčet tisícok, stoviek, desiatok a jednotiek.

   600 + 80 + 3 =

  8 000 + 400 + 50 + 7 =

  5 000 + 300 + 5 =

  7 000 + 60 + 3 =

  3 000 + 200 +40 =

3.        Zapíš číslo, ktoré obsahuje:

  3 desiatky, 5 jednotiek =

  8 stoviek, 9 desiatok, 5 jednotiek =

  4 tisícky, 5 stoviek, 8 desiatok, 4 jednotky =

  3 stovky, 4 jednotky, 5 desiatok =

  8 stoviek, 5 tisícok, 3 desiatky, 5 jednotiek =

  1 stovku, 4 desiatky, 5 tisícok, 8 jednotiek =

1.5     Porovnať dve prirodzené čísla v obore do 10 000.

1.        Porovnaj prirodzené čísla, Výsledok porovnanie zapíš znakmi >, <, =.

435     264                                                864     3 268

234     234                                             5 487     7 642

   1 340     1 340                                           4 634     4 682 

 

2.        Učivo o počtových výkonoch

2.1     Spamäti sčítať a odčítať dvojciferné čísla v jednoduchých prípadoch aj viacciferné.

1. Sčítaj spamäti: 35 + 10 =    52 + 40 =    81 + 10 =    63 + 20 =    24 + 30 =    43 + 50 =    47 + 20 =    56 + 43 =     

  324 + 8 =     973 + 20 =     694 + 300 =     560 + 20 =     472 + 9 =     657 + 40 =     586 + 400 =     430 + 50 =

  5 000 + 3 000 =     4 200 + 600 =     4 835 + 100 =     2 760 + 20 =     4 000 + 5 000 =     5 470 + 20 =                  

  6 630 + 300 =     5 400 + 210 =

2. Odčítaj spamäti: 67 – 30 =    82 – 30 =    54 – 20 =    47 – 40 =    56 – 10 =    78 – 40 =    86 – 50 =    56 – 40 =

  648 – 6 =    426 – 10 =     943 – 300 =     2 365 – 30 =     964 – 7 =     583 – 40 =     867 – 500 =     1 261 – 50 =

  460 – 210 =    740 – 240 =    3 240 – 20 =    4 350 – 200 =    580 – 340 =    590 – 380 =    5 380 – 50 =                   

  5 940 – 800 =   

  3600 – 200 =     9 700 – 5 000 =      8 000 – 5 000 =      6 800 – 500 =      5 300 – 2 000 =      4 000 – 3 000 =

   2.2 Písomne sčítať alebo odčítať v obore do 10 000

1.          342          435          1 268          3 458          4 282          6 247          344          5 349    

             253          258             321             527          5 107          2 581          587          2 583

 

2.          547          425           3 654         5 349          8 965          5 267         8 492         7 252

           - 253        - 108           - 327          - 654        - 5 234        - 2 138      - 5 634       - 3 134

 

   2.3 Spamäti vedieť pohotovo vypočítať základné spoje násobenia a delenia v obore násobilky (Splnenie tejto požiadavky učiteľ overí slovne. Žiaci tieto spoje majú ovládať spamäti a pohotovo. Dovolená je okolo 10%-ná neúspešnosť.)

1. Vypočítaj:    5 . 3 =      9 . 5 =      3 . 9 =      6 . 4 =      7 . 2 =      8 . 7 =      7 . 6 =      5 . 7 =      6 . 8 =     4 . 6 =        9 . 4 =     4 . 8 = 

2. Vypočítaj:     24 : 3 =     18 : 9 =     45 : 5 =     36 : 9 =     63 : 7 =     32 : 4 =     42 : 6 =     40 : 8 =     35 : 5 =     16 : 2 =     72 : 8 =     36 : 9 =

2.4     Násobiť a deliť v obore do 100 aj mimo obor násobilky

1. Vypočítaj:    13 . 2 =     25 . 4 =     24 . 3 =     23 . 2 =     15 . 3 =     32 . 3 =     18 . 4 =     44 . 2 =

2. Vypočítaj:    24 : 2 =     60 : 4 =     34 : 2 =     65 :5 =     36 : 6 =     28 : 2 =     48 : 4 =     42 : 3 =

2.5     Násobiť a deliť 10, 100, 1 000

1. Vypočítaj:  2 . 10 =    4 . 100 =     6 . 1 000 =    5 . 1 000 =     32 . 10 =     48 . 100 =     4 . 1 000 =     42 . 100 =

2. Vypočítaj:  40 : 10 =     200 : 100 =     4 000 : 1 000 =     3 200 : 100 =     340 : 10 =     3 600 : 10 =    

  8 000 : 1 000 =     9 000 : 1 000 =

2.6     Deliť so zvyškom v obore do 100

1. Vypočítaj:     21 : 2 =     25 : 3 =     32 : 3 =     37 : 6 =     13 : 3 =     15 : 4 =     18 : 5 =    23 : 4 =

 

3.        Učivo o elementoch algebry

3.1     Pri riešení nerovníc určiť aspoň tri riešenia nerovnice.

1. Napíš aspoň tri riešenia každej nerovnice:     64 < x          r < 394          4 231 < n         34 > z

 

 

4.        Učivo o slovných úlohách

4.1     Riešiť všetky typy jednoduchých slovných úloh na sčítanie a odčítanie preberaných v druhom ročníku, v obore do 10 000.

1.        Aspoň na základe názoru rieš slovnú úlohu.   Rodina Pokorných kúpila chladničku za menej ako 10 000 Sk. Koľko korún mohli zaplatiť za chladničku? Uveď aspoň tri rôzne riešenia.

2.        Mamička za mesiac zarobí 3 750 Sk. Otecko 5 240 Sk. Koľko korún zarobia spolu za mesiac?

3.        Obchodník zo zeleninou v piatok predal ovocie za 7 750 Sk. V sobotu predal o 1 764 Sk viac. Koľko utŕžil v sobotu obchodník?

4.        Rodičia išli nakupovať a zobrali si so sebou na nákupy 8 653 Sk. Za nákupy minuli 4 334 Sk. Koľko korún im zostalo?

5.        Vodič osobného auta v októbri prešiel 4 674 km. V novembri prešiel o 1 353 km menej. Koľko kilometrov prešiel za mesiac november?

4.2     Riešiť jednoduchú slovnú úlohu na porovnanie rozdielom.

1.        Oblek stojí 2 240 Sk, plášť 1 620 Sk. O koľko korún je oblek drahší ako plášť?

4.3     Riešiť slovnú úlohu na násobenie typu: určiť súčet rovnakých sčítancov

1.        Kilogram zemiakov stojí 8 Sk. Koľko korún zaplatila mamička za nákup 5 kg zemiakov?

2.        V záhrade starého otca sú ovocné stromy zasadené do 6 radov. V každom rade je zasadených 7 stromov. Koľko ovocných stromov je zasadených v záhrade starého otca?

4.4     Riešiť slovné úlohy na násobenie typu: dané číslo zväčšiť niekoľkokrát

1.        V triede boli cez prestávku štyria žiaci, Na chodbe 6-krát viac. Koľko žiakov bolo na chodbe?

4.5     Riešiť slovné úlohy na delenie typu: dané číslo treba rozdeliť na udaný počet rovnako veľkých čísel.

1.        Mamička mala 12 pomarančov, Rozdelila ich medzi svoje štyri deti rovnako. Koľko dostal každý?

4.6     Riešiť slovnú úlohu typu: dané číslo treba rozdeliť na čísla udanej veľkosti.

1.        V triede je 24 žiakov. Pri skupinovej práci boli rozdelení do skupín po štyroch. Koľko skupín bolo vytvorených_

4.7     Riešiť slovnú úlohu na delenie typu: dané číslo treba niekoľkokrát zmenšiť.

1.        V autobuse je 36 osôb. V osobnom aute je ich 9-krát menej. Koľko osôb je v osobnom aute?

4.8     Riešiť slovné úlohy na delenie so zvyškom

1.        Na mise bolo 14 jabĺk. Mamička ich rozdelila medzi svoje 3 deti rovnako. Koľko jabĺk dostalo každé dieťa?

Koľko jabĺk zostalo na mise?

   4.9 Riešiť zložené slovné úlohy, ktoré vedú na zápis:     a – b - c;     a – (b + c);     (a + b) - c;     a + (a + b);      a + (a – b);     a + b . c.

1.        Na ihrisku bolo 42 detí, Najskôr odišli ôsmi najmladší, potom 12 dievčat. Koľko detí zostalo na ihrisku?

2.        Žiaci 3.A triedy ušetrili na koncoročný výlet 4 230 Sk, Za dopravu zaplatili 2 141 Sk a za ubytovanie 1 234 Sk. Koľko korún im zostalo na ostatné výdavky?

3.        Na začiatku roka v našom mestečku žilo 8 249 obyvateľov. Počas roka sa prisťahovalo 644 obyvateľov a odsťahovalo 268 obyvateľov, Koľko obyvateľov má teraz naše mestečko?

4.        Rodičia kúpili pre otecka oblek za 1 960 Sk. Zimník pre mamičku stál o 642 Sk viac, Koľko zaplatili za nákup?

5.        Výdavky na vykurovanie rodinného domu v prvom polroku činili 3 245 Sk. Za druhý polrok boli o 1 122 Sk nižšie. Koľko stálo celoročné vykurovanie rodinného domu?

6.        Rodina Veselých na trhu kúpila 5 kg zemiakov po 8 korún a kapustu  za 12 korún, Koľko zaplatili za nákup?

 

5.        Geometrické učivo

5.1     Odmerať dĺžku úsečky v milimetroch, centimetroch a v metroch, narysovať úsečku danej dĺžky.

1.        Narysuj ľubovoľnú úsečku a odmeraj jej dĺžku s presnosťou na milimeter.

2.        Narysuj úsečky dĺžky 6 cm, 53 mm, 76 mm.

3.        Odmeraj dĺžku a šírku vašej triedy.

5.2     Vedieť premieňať jednotky dĺžky

1.        Premeň na centimetre: 2 dm, 4 dm, 3 dm, 9 dm, 8 dm, 6 dm, 7 dm, 5 dm

2.        Premeň na milimetre: 2 cm, 4 cm, 5 cm, 7 cm, 8 cm, 6 cm, 3 cm, 9 cm

3.        Premeň na centimetre: 30 mm, 20 mm, 50 mm, 70 mm, 40 mm, 80 mm, 60 mm, 90 mm

4.        Premeň na metre: 300 cm, 800 cm, 600 cm, 400 cm, 500 cm, 100 cm, 900 cm, 3 000 cm

5.3     Rysovať kružnicu s daným stredom a polomerom.

1.        Narysuj kružnicu danú stredom S a ľubovoľným polomerom.

2.        Narysuj kružnicu so stredom M a polomerom dĺžky 4 cm.

3.        Vyznač bod S. Narysuj ľubovoľnú kružnicu k so stredom S. Narysuj dva ľubovoľné polomery.

4.        Narysuj kružnicu s daným stredom O a polomerom dĺžky 5 cm. Vyznač jej 2 ľubovoľné priemery. Odmeraj ich dĺžku a zapíš.

 

5.4     Porovnávať úsečky a výsledok porovnania vyjadriť matematickým znakom < , > , =.

1.        Narysuj úsečky AB a CD. Porovnaj ich. Výsledok porovnania zapíš.

2.        Porovnaj úsečky, ktoré predstavujú okraje tvojej učebnice.

5.5     Zapísať vrcholy a strany trojuholníka a štvoruholníka.

1.        Narysuj ľubovoľný trojuholník. Označ jeho vrcholy písmenami A, B, C. Zapíš všetky strany trojuholníka.

2.        Narysuj vo štvorcovej sieti obdĺžnik. Označ jeho vrcholy písmenami K, L, M, N. Zapíš: a/ niekoľko dvojíc susedných strán     b/ všetky strany obdĺžnika

3.        Narysuj vo štvorcovej sieti štvorec. Označ jeho vrcholy písmenami A, B, C, D. Zapíš: a/ niekoľko dvojíc susedných strán     b/ všetky strany štvorca

 

 

IV. ročník

 

1.        Učivo o numerácii v obore prirodzených čísel

1.1     Určiť konečný počet predmetov, vecí (prvkov).

1.        Urči, akú sumu peňazí znázorňujú napodobeniny peňazí

Textové pole: 10 000
Textové pole: 5 000
Textové pole: 5 000
Textové pole: 5 000
Textové pole: 10 000
Textové pole: 10 000

 

 

 

 

 

 

  

 

 


 

Elipsa: 1
Elipsa: 1
Elipsa: 1
Elipsa: 1
Textové pole: 50

 

Textové pole: 100

 

Textové pole: 100

 

Textové pole: 500

 

Textové pole: 500

 

Textové pole: 500

 

Textové pole: 500

 

Textové pole: 500

 

Textové pole: 1 000

 

Textové pole: 1 000

 

Textové pole: 1 000

 

Textové pole: 1 000

 

    

 

 

 

 

 

 

 

                            ________________________________

1.2     Počítať po desaťtisícoch, tisícoch, stovkách, atď.

1.        Doplň chýbajúce čísla

70 000

 

90 000

 

110 000

 

 

140 000

 

160 000

 

128 000

 

 

131 000

 

 

134 000

 

136 000

 

 

1 300 000

 

1 500 000

 

 

1 800 000

 

 

2 100 000

 

 

740 000

 

720 000

 

700 000

 

680 000

 

660 000

 

 

1 200 000

 

1 000 000

 

800 000

 

 

500 000

 

 

2.        Počítaj po desaťtisícoch od 20 000 do 120 000.

1.3     Zapísať a prečítať ľubovoľné prirodzené číslo.

1.        Zapíš pomocou číslic čísla: tridsaťštyritisíc päťsto dvadsať jeden, sedemstodvadsaťštyritisíc tristo osemdesiat štyri

2.        Prečítaj čísla: 524 342;  1 238 659;  9 643 523

1.4     Porovnať dve prirodzené čísla.

1.        Porovnaj prirodzené čísla. Výsledok porovnania zapíš znakmi  < , > , =.

765     1 234                    120 405     94 680                    6 425     8 219                    1 234 520     437 980

3 652     3 609                    6 354 200     6 724 400

1.5     Zaokrúhliť prirodzené čísla

1.        Zaokrúhli na desiatky: 7, 24, 137, 2 435, 56 412

2.        Zaokrúhli na stovky: 73, 327, 4 782, 65 231

 

 

 

 

2.        Učivo o počtových výkonoch

2.1     V jednoduchých prípadoch spamäti sčítať a odčítať (ako v treťom ročníku a ďalšie príklady)

1. Vypočítaj spamäti:     42 000 + 4 000 =       3 000 000 + 2 000 =     7 000 000 + 5 000 000 =    

  132 000 + 5 000 =     4 000 000 + 50 000 =     7 200 000 + 500 000 =     6 700 – 5 000 =    

  4 000 000 – 100 000 =     12 000 000 – 5 000 000 =     120 000 – 10 000 =     6 000 000 – 500 000 =

  2 700 000 –  6 000 000 =

2.2     Písomne sčitovať a odčitovať prirodzené čísla

1. Vypočítaj:   42 684        27 497       368 424        5 864 627        28 947        63 842        428 653        4 862 328

                        15 314        31 386       513 752        3 126 864     - 14 515      - 81 586      - 203 837      - 2 137 067

 

2. Vypočítaj písomným sčitovaním a odčitovaním:     624 534 + 864 237 =          4 537 963 + 3 534 483 =

  963 453 – 521 392 =          6 342 538 – 2 347 523 =

2.3     Písomne násobiť najviac trojciferným násobiteľom:

1.     4 638          42 562          624 384          3 424 654          32 628          532 648          6 542          24 638

         .     4          .        6          .          9          .             5           .     34          .        65          .  765          .    304

 

   2.4 Písomne deliť jednociferným deliteľom:     6 432 : 3 =          42 684 : 4 =          364 568 : 8 =

 

3.        Učivo o elementoch algebry

3.1     Pri riešení nerovníc v jednoduchých prípadoch určiť všetky riešenia.

1. Nájdi všetky riešenia nerovníc:     x < 64                    x < 260                    x < 100

 

4.        Učivo o slovných úlohách

4.1     Riešiť všetky typy preberaných slovných úloh v zavedenom číselnom obore

1.        Žiaci majú vedieť riešiť 10 typov jednoduchých slovných úloh v rozšírenom číselnom obore do a nad milión, ktoré preberali v nižších ročníkoch.

4.2     Riešiť jednoduché slovné úlohy typu: porovnanie podielom

1.        Otecko má 36 rokov, Janko má  9 rokov. Koľkokrát je starší otecko ako Janko?

   4.3 Riešiť zložené slovné úlohy, ktoré vedú na zápis:   a + a . b,   a + a : b,   a . b + c . d.

1.        V autobuse cestovalo 5 detí a 6-krát viac dospelých. Koľko detí a dospelých cestovalo v autobuse spolu?

2.        Mamička nakúpila chlieb a pečivo za 42 Sk. Mlieko kúpila za 6-krát menej korún. Koľko korún zaplatila mamička za nákup?

3.        Do školskej jedálne zakúpili 30 kg zemiakov po 8 Sk a 20 kg kapusty po 4 Sk. Koľko zaplatili za nákup?

 

5.Geometrické učivo

5.1     Narysovať kolmicu na danú priamku (pomocou trojuholníkového pravítka s ryskou).

1.        Narysuj priamku m a priamku n, kolmú na priamku m.

2.        Narysuj priamku s. Vyznač na nej bod A a bodom A veď priamku r, kolmú na priamku s.

5.2     Zostrojiť grafický súčet a rozdiel dvoch úsečiek. Násobok úsečky.

1.        Narysuj dve ľubovoľné úsečky. Zostroj ich grafický súčet.

2.        Dané sú dve úsečky AB, CD. Zostroj ich grafický súčet.

3.        Narysuj úsečky KL > MN. Zostroj grafický rozdiel úsečiek KL a MN.

4.        Daná je úsečka CD. Zostroj jej trojnásobok. (na previerkové tlačivo treba úsečku dorysovať)

5.3     Urči súčet a rozdiel dĺžky úsečiek. Násobok dĺžky úsečky.

1.        Daná je úsečka ½MN½= 9 cm a úsečka ½KL½ = 5 cm. Urči súčet dĺžok týchto úsečiek a úsečku narysuj.

2.        Daná je úsečka½UV½= 12 cm a úsečka ½PR ½= 7 cm. Vypočítaj rozdiel dĺžok týchto úsečiek a úsečku narysuj.

3.        Daná je úsečka ½AB½ = 3 cm. Vypočítaj päťnásobok dĺžky tejto úsečky a úsečku narysuj.

5.4     Vypočítať obvod trojuholníka, štvorca a obdĺžnika.

1.        Daný je trojuholník ABC. ½AB½=5 cm, ½CD½=8 cm, ½BC½= 6 cm. Vypočítaj obvod tohto trojuholníka.

2.        Narysuj ľubovoľný trojuholník. Odmeraj dĺžky jeho strán a vypočítaj obvod tohto trojuholnika.

3.        Daný je štvorec, ktorého dĺžka strany sa rovná 9 cm. Vypočítaj jeho obvod.

4.        Narysuj ľubovoľný štvorec,  odmeraj dĺžku jeho strany a vypočítaj jeho obvod.

5.        Strany obdĺžnika sú dlhé a = 8 cm, b = 5 cm. Urči jeho obvod.

6.        Narysuj ľubovoľný obdĺžnik, odmeraj dĺžky jeho strán a vypočítaj obvod obdĺžnika

5.5     Premieňať jednotky dĺžky

1.        Premeň na milimetre: 8 cm, 10 cm, 12 cm, 6 cm, 3 cm, 5 cm, 9 cm, 1 cm

2.        Premeň na centimetre: 60 mm, 120 mm, 50 mm, 80 mm, 40 mm, 90 mm, 30 mm, 20 mm

3.        Premeň na metre: 1 km, 8 km, 2 km, 7 km, 6 km, 4 km, 3 km, 5 km